Begrijpend lezen
Op onze school willen we graag kwalitatief goed begrijpend leesonderwijs geven aan onze leerlingen. Na veel onderzoek in het schooljaar 2018-2019 hebben we er als team voor gekozen om begrijpend lezen via de werkwijze 'Close Reading' vorm te gaan geven. We zien begrijpend lezen als een belangrijke vaardigheid voor kinderen in de huidige maatschappij. Hieronder kunt u lezen hoe 'Close Reading' werkt.
Close Reading
Close Reading is geen bestaande lesmethode, maar een bepaalde manier van omgaan met veel verschillende teksten. Die teksten worden door de leerkracht gekozen en hier worden vragen bij opgesteld door de leerkracht. Door een tekst voortdurend te analyseren, wordt de diepere laag van een moeilijkere tekst achterhaald: je gaat de tekst ontdekken, doorgronden en begrijpen.
Het plaatje hierboven laat dat duidelijk zien. Als dit lukt, ben je een succesvolle lezer. Om een goede begrijpend lezer te worden, is het (naast veel verschillende teksten lezen) belangrijk om een goed voorbeeld te hebben. De leerkracht doet dus veel hardop denkend voor (dit noemen we modelen) en praat veel met de kinderen over de teksten.
Close Reading wordt als effectief gezien, door het verdiepend leren lezen van verschillende teksten. Hiermee worden de leerlingen voorbereid op de toekomst (denk aan het VO/studeren). De teksten en de vragen worden aan het niveau en de belevingswereld van de klas aangepast.
Expertteam
onderwijsontwikkeling
Om te bepalen hoe we Close Reading het beste kunnen inzetten op onze school, is er een expertteam ‘onderwijsontwikkeling’ opgericht. Dit expertteam is onder begeleiding van een onderwijsadviseur gericht aan de slag gaat met het invoeren van Close Reading. Marjan Vols, Jesse Haasnoot en Christa van Maanen maken deel uit van dit expertteam. In het schooljaar 2021-2022 werken de groepen 4 t/m 8 volgens de aanpak van Close Reading.
Reacties van kinderen
We vroegen aan Florian, Mirthe en Senna wat zij vinden van de nieuwe aanpak bij begrijpend lezen.
Florian: ik vind het een stuk leuker dan de vorige Leeslink.
Mirthe: ik vind het veel leuker!
Senna: ik vind het ook veel leuker!
Kunnen jullie uitleggen waarom jullie het leuker vinden?
Florian: je werkt meer samen met je tweetal en je leert meer en je hoeft niet zoveel op te schrijven.
Mirthe: het is veel leerzamer en ik vind het makkelijker omdat je veel minder hoeft te schrijven.
Senna: je hoeft minder te schrijven en je leest meer. en dat vind ik veel fijner en je hoeft minder vragen te beantwoorden.